logo
Hjelpesenter

Etter du har leid et lokale er det på tide å opprette en time hvor du kan invitere dine kunder. Dette gjør du under Dashboard og Bookinger. Trykk deretter på de tre prikkene og trykk på Oversikt. Her finner du oversikt over bookingen din og en knapp hvor du kan Opprett Ny Time.

  1. Lag en tittel på timen din og en beskrivelse
    Lag en fengende tittel og beskriv hva timen din består av. Det kan være lurt å ha en tydelig beskrivelse av hva kundene dine kan forvente på timen, hva fokuset vil være og hvem timen passer for.
  2. Legg til bilder
    Legg til bilder som illustrerer timen du skal holde. Det kan også være lurt å legge til et bilde av deg som instruktør.
  3. Pris per deltagelse
    Priser er oppgitt i deltagelse per time. Dine kunder betaler kun for den timen de ønsker å delta på. Ingen bindingstid eller skjulte kostnader. Når du setter pris på time, vil du få opp en oversikt over hvor mye du sitter igjen med etter CoLifts transaksjonskostnad.
  4. Når timer starter
    Når timen starter er satt fra før til det tidspunktet du booket timen. Ønsker du at timen skal starte et annet tidspunkt innenfor det tidsrommet du har booket timen, setter du tidspunktet her.
  5. Påmelding
    Velg det tidspunktet du ønsker at påmeldingen skal være åpen. Påmeldingen har en start og en slutt som du setter. Husk at du alltid kan redigere dette og kan endre tidspunktet hvor påmelding om du ønsker å få med noen i siste liten.
  6. Avbookingsfrist
    Sett det tidspunktet du ønsker dine kunder som har meldt seg på en time skal kunne melde seg av. Melder en kunde seg av timen innen avbookingsfristen får de refundert pengene. Du trenger ikke å gjøre noe manuell tilbakebetaling, systemet vårt tar seg av det automatisk. Får du tilbakemelding fra en av dine kunder om at de ikke får refundert pengene, ta kontakt med vårt kundesenter og vi hjelper deg. Husk at om noen av dine kunder ikke melder seg av timen innen tidsfristen du har satt, vil de ikke få refundert pengene.
  7. Venteliste
    Ønsker du at timen din skal ha venteliste? Kryss av boksen og skriv inn antall mennesker du ønsker å tillate på venteliste. Om en kunde får plass på timen, vil de automatisk få en e-post av oss som forteller dem at de har fått plass og at de må betale for timen for å reservere sin plass.
  8. Rabatter
    Legg til rabattkoder om du ønsker det. Du velger om rabatten skal være i prosent eller kr, du kan sette et begrenset antall og om rabattkoden skal ha en utløpsdato. Har du noen online kunder du følger opp fra før som skal få en rabatt? Eller har du noen PT kunder du trener til vanlig som du vil invitere til timene dine? Legg til en egen rabattkode for å gi dine faste kunder en liten gave.

Husk at dette er siden alle dine kunder vil se og hvor de vil melde seg på timen din. Derfor kan det være lurt å bruke litt god tid på denne og sørge for at den blir fremstilt på best mulig måte, slik at du får mange deltagere.

Etter du har booket et rom er det på tide å opprette en time for dine kunder.

Da må du også sette regler for hvordan og når dine kunder kan melde seg på/av en time. Dette gjør du under Dashboard Mine Timer. Trykk på det timekortet du ønsker å redigere og deretter trykk på Rediger Time. Husk at om du ikke har opprettet timen enda, må du gjøre dette via Bookinger.

Sett en tid for når påmeldingen starter og når den slutter. Sett også en avbookingsfrist. Husk at om noen av dine kunder ikke melder seg av timen innen tidsfristen du har satt, vil de ikke få refundert pengene.

TIPS! Har du booket et rom som har korte kanselleringsvilkår, kan du sette avbookingsfrist før kanselleringsfristen går ut. Dermed kan du minimere risikoen med at du har en utgift for å leie et rom, før du vet hvor mange kunder du får inn på den aktuelle timen.

Når du har leid et lokale og opprettet en time i lokalet du har leid, er det på tide å få dine kunder til å melde seg på timen din og betale for timen din. Under Dashboard Mine Timer finner du en oversikt over alle dine timer. Trykk på den timen du ønsker å redigere og du vil se en oversikt over timen din. Her vil du se hvem som har meldt seg på, du kan redigere timen og du finner også en påmeldingslink som du kan dele med dine kunder for påmelding. Dine kunder kan enkelt betale med kort eller Vipps.

Alle utleiere som benytter seg av CoLift plattformen er pliktig til å lage så realistiske annonser som mulig og ikke mislede noen ved å annonsere elementer med lokalet sitt som ikke stemmer. CoLift har også visse krav til bilder som viser realistiske bilder av rommet.

Ved leie av treningsrom som en skal ha med sine egne kunder til, er det viktig at du som leietaker kan planlegge aktiviteten basert på utstyr og fasiliteter som finnes i lokalet du leier. Vi anbefaler at om det er noe utstyr eller fasiliteter du er helt avhengig av for å holde aktiviteten du har planlagt med dine kunder, at du tar kontakt med utleier på forhånd for å forsikre deg om utstyret er som det skal.

Om utstyret du hadde tenkt å bruke ikke finnes eller er skadet slik at du ikke kan bruke det, har vi en forståelse for at det kan ødelegge dine planer for aktiviteten du skal holde. Om dette skjer, er det dessverre lite vi kan gjøre der og da, men vi skal gjøre det vi kan for å bistå deg. Det er viktig at du rapporterer dette i Check-in / Check-out skjema og vi vil refundere pengene du har betalt for leien.
CoLift sine vilkår er veldig tydelige på at utleier ikke kan annonsere et lokale på en falsk måte eller beskriver annonsen med utstyr / fasiliteter som ikke er der.

Om du ankommet et sted du har leid og det ikke er slik det fremstår i annonsen, er det viktig at du rapporterer dette under Check-In. I de tilfellene stedet er så fravikende fra annonsen at du ikke kan gjennomføre den planlagte aktiviteten, skriver du dette i Check-In og vi vil refundere deg pengene for din booking. Husk å ta bilder som beviser at stedet ikke er slik det fremstår i annonsen er viktig for at vi skal kunne ta riktig avgjørelse.
Om noe ikke går som planlagt og du ender opp med å ikke få tilgang til lokalet du har leid når du ankommer, anbefaler vi at du prøver å kontakte utleieren for å få tilgang. Alle utleiere skal iht våre vilkår ha tydelig informert hvordan leietaker skal få tilgang i annonsen. Det kan være lurt å bekrefte med utleier på forhånd og ankomme lokalet i god tid. Om du ikke får tilgang og ikke får kontakt med utleier, ta kontakt med kundesenteret og vi vil selvsagt refundere deg for beløpet og vi vil kontakte utleieren for en forklaring.

For å kunne benytte seg av tjenestene som CoLift plattformen tilbyr er det følgende hovedkrav;

  1. Opprett Konto
  2. Opprett Profil
  3. Fullfør Onboarding
  4. Gjennomgå Check-In og Check-Out under leieforhold

Det er også krav om å følge gjeldende regler og vilkår.

Både utleiere og leietakere må ha en Profil når de benytter seg av CoLift plattformen.

En utleierprofil beskriver hvem utleieren er, hva leietaker kan forvente og gir oversikt over anmeldelser gitt av andre leietakere.

En leietakerprofil beskriver hvem leietakeren er, utdanning, språk, hvilke type aktiviteter leietaker normalt arrangerer og gir oversikt over anmeldelser gitt av andre utleiere. Leietakeren bruker også denne profilen for å markedsføre seg til sine kunder.

Du oppretter en profil under

Meny -> Min Profil.

Hva er en onboarding?
En onboarding er en prosess alle som skal motta penger via CoLift må gjennom. Dette gjelder både om du er utleier som mottar penger fra et leieforhold eller om du er leietaker som tar betaling fra dine egne kunder for deltagelse på aktiviteten i rommet du har leid.

Hvordan gjør jeg onboarding?
Alle som skal motta penger gjennom CoLift plattformen er pliktig til å gjøre en onboarding. Dette gjør du ved å gå inn på Min Konto og trykke på Start Onboarding. Du må opprette din bedriftsprofil før du kan starte onboarding. Husk at du kan gjennomføre en booking eller holde en aktivitet uten å ha gjennomført en onboarding, men i det øyeblikket du ønsker å motta penger fra plattformen, må du først fullføre onboarding prosessen.

Hvorfor må jeg gjøre en onboarding?
Det er et krav i henhold til regelverket, at finansinstitusjoner skal kjenne sine kunder og deres forretningsformål. Det er også krav om å dokumentere overfor tilsynsmyndigheter at vi oppfyller lovens krav til kundekontroll og løpende oppfølging av kundeforhold.

Hva bruker dere informasjonen til?
Hovedformålet med onboarding er å samle informasjon om våre brukere for å identifisere og redusere risikoer som hvitvasking av penger, finansiering av terrorisme og andre ulovlige aktiviteter. Det skaper forutsigbarhet og trygghet i forretningssamarbeidet, og vi unngår store risikoer for økonomisk kriminalitet i samfunnet, noe vi er pliktig til å bidra til at ikke skjer og CoLift ønsker å bidra til å hindre ulovlige aktiviteter i samfunnet.

Ønsker du å lese mer om KYC, finner du mer informasjon her.
Når en betaling er gjennomført, enten fra leietaker til utleier eller fra deltager på aktivitet til leietaker, blir pengene satt inn på en konto frem til utbetalingen skjer. CoLift trekker pengene i to omganger. Når vi reserverer pengene og når vi trekker pengene skjer ut ifra hvilke avbestilling kriterier utleier har satt eller hvilke kanselleringsvilkår leietaker har satt for sine kunder. Hele summen blir trukket i det avbestilling/kansellering fristen går ut.

I Dashbordet under Innsikt kan du laste ned en salgsrapport og en avstemningsrapport som du kan legge i regnskapet ditt for å redegjøre for hvor pengene kommer fra. Alle inntekter vil bli dokumentert med en varelinje og ha en unik referansekode per leieforhold eller hver time du får inntekt på. For leietakere som får inntekt ved en aktivitet som avholdes, vil kunne se hvilke transaksjoner som hører til hvilke timer i en måned.

Må jeg betale mva på inntekten jeg får via CoLift?

Noen virksomheter og tjenester er unntatt fra merverdiavgiftslovens bestemmelser. Utleie til trening-og helserelaterte virksomheter og tjenester inngår i dette og er unntatt fra merverdiavgiftslovens bestemmelser og skal derfor ikke registreres i mva-registeret og skal ikke beregne mva på inntekten du får ved å leie ut eller tar betalt for deltagelse på timer. Dermed blir all inntekt brukere får via CoLift i utgangspunktet fritatt for mva om lokalene blir brukt til trening-og helserelaterte virksomheter og tjenester.

Husk at du som utleier vil da heller ikke ha rett til fradrag for mva på de innkjøp du foretar til det aktuelle rommet du leier ut.

Dette betyr at om du driver et IT-selskap som tilbyr IT-tjenester, kan ha et treningsrom som du får leieinntekter fra som er unntatt fra merverdiavgiftslovens bestemmelser, men inntekter du får fra å levere IT-tjenester er mva pliktig.

Da vil du ikke ha rett til fradrag på innkjøp du gjør i forbindelse med treningsrommet, men du kan fortsatt få fradrag på innkjøp du gjør ellers til virksomheten din som er forbundet til IT-tjenester.

Er du i tvil eller ønsker mer informasjon anbefaler vi at du tar kontakt med skatteetaten for mer detaljer.

Alle utbetalinger fra CoLift skjer månedlig. Normalt starter utbetalingen den 01. for den foregående måneden. Det tar 2-3 virkedager før du ser pengene på din konto. Ser du ikke pengene dine på konto innen den 05. hver måned, ta kontakt med kundesenteret for hjelp. Husk at du må gjennomføre Onboarding før du kan motta penger fra CoLift.

Ja, alle betalinger er kryptert og trygt. Alle innbetalinger som blir gjort ligger på en trygg konto før de blir utbetalt til brukere. Vår samarbeidspartner DinTero er en godkjent finansinstitusjon og har konsesjon til å fordele pengene ihht norsk lov og de gjeldende bestemmelser som foreligger.

Som bruker av CoLift plattformen har du full oversikt over dine inntekter gjennom plattformen. Enten du leier ut et treningsrom eller du får inntekt gjennom å holde en aktivitet i et rom du leier. Du finner all nødvendig informasjon under innsikt i dashbordet.

Du har booket et rom og ankommer stedet, hva gjør du nå? Det er på tide å sjekke inn. Dette gjør du under Dashboard Bookinger Scroll ned til den bookingen du skal sjekke inn på Check In.

Hvorfor må du sjekke inn?

Alle leietakere er pliktig til å sjekke inn. Dette er i hovedsak for å beskytte deg og utleier. Om du kommer til et rom, og noe er ødelagt, er det viktig at du ikke blir holdt ansvarlig for noe som var ødelagt før du ankom stedet. Det er din måte som leietaker å bevise at du ikke er skyld i at noe er ødelagt.

Hvordan sjekker du inn?

Under Check-In prosessen svarer du på spørsmålene og tar bilder av rommet. Sørg for at det er gode oversiktlige bilder fra ulike vinkler. Er det noe av utstyret som er tydelig ødelagt, sørg for at du får nærbilde av skaden.

Husk at velger du å gjøre Check-In etter timen, vil vi ikke kunne bekrefte at potensielle skader skjedde før du ankom og du kan potensielt miste depositumet ditt.

Du har gjennomført aktiviteten i rommet du har leid og skal nå sjekke ut. Dette gjør du under Dashboard -> Bookinger -> Scroll ned til den bookingen du skal sjekke inn på -> Check-Out. Husk at det ikke vil være mulig å sjekke ut før du har sjekket inn.

Hvordan sjekker du ut?

Under Check-Out prosessen svarer du på spørsmålene og tar bilder av rommet. Sørg for at det er gode oversiktlige bilder fra ulike vinkler. Er det noe av utstyret som er blitt ødelagt under timen din, sørg for at du får nærbilde av skaden. Legg også til en beskrivelse av hva som skjedde.

Du kan også legge igjen en anmeldelse om utleieren, men dette er ikke noe obligatorisk du må gjøre under check-out prosessen. Fortvil ikke, vi vil sende deg en påminnelse på e-post senere om du vil legge igjen en anmeldelse. Husk at utleieren også kan legge igjen anmeldelse om deg som leietaker.

Du kan når som helst sende en melding til utleier via plattformen. Gå inn på en annonse og trykk på Send Melding Til Utleier. Du finner alle samtaler under ditt Dashboard -> Meldinger. Husk at vi anbefaler at all kommunikasjon skjer via. plattformen. Velger dere å kommunisere utenfor plattformen, kan vi ikke bidra om noe skulle skje noe og gjeldene regler og vilkår vil ikke gjelde, samtidig som det strider mot våre vilkår for bruk av plattformen og kan føre til utestengelse.

;
logodintero