logo
Vilkår

CoLift brukervilkår

1. Bakgrunn

2. Endringer

3. Definisjoner

4. Brukerregistrering

5. Annonsering og Beskrivelse

6. Prissetting

7. Betaling og tjenestegebyr

8. Depositum

9. Bekreftelse og Avbestillingsbetingelser

10. Ansvar

11. Meldinger utvekslet gjennom Plattformen

12. Rapporteringsskjema

13. Utestenging av en bruker fra Plattformen

14. Annet

15. Unntak fra angrerett

16. Konfliktløsning

Avbestillingsvilkår for Utleiere

1. Bakgrunn

Disse Vilkårene utgjør en juridisk bindende avtale («Avtale») mellom deg og CoLift, et norsk selskap med org.nr 831 854 812 (Heretter referert til som «CoLift», «Vi», og/eller «Oss») som regulerer din tilgang til og bruk av CoLifts nettsted («Nettsted»), våre applikasjoner for mobil, nettbrett og andre smarte enheter (samlet «App») og alle tilknyttede Tjenester (samlet «Tjenester»). Nettstedet, Appen og Tjenestene blir heretter referert til samlet som «Plattformen». Utleiere og Leietakere er kollektivt referert til som «Brukere», «Du», og/eller «Deg».

Vilkårene gjelder for alle som bruker CoLifts Plattform, både privatpersoner, bedrifter og andre profesjonelle aktører, uavhengig av om du kun er innom Plattformen for å ta en rask titt eller om du anvender den til å annonsere eller leie fasiliteter. Disse Vilkårene erstatter alle tidligere versjoner.

Plattformen matcher Leietakere på utkikk etter et sted å leie for treningsformål, med Utleiere som ønsker å leie ut fasiliteter de disponerer. CoLift er en del av selve leietransaksjonen inngått mellom Utleierne og Leietakerne men er under ingen omstendigheter part i avtaleforholdet mellom Utleier og Leietaker. CoLift fungerer bare som kontaktformidler mellom Brukere og et mellomledd for betaling av leiekostnader -og inntekter satt av Utleier.

CoLift gir Brukerne verktøy for å bygge nettverk. Disse verktøyene gjør det mulig for Brukere å laste opp innhold, kommunisere med andre Brukere og ta informerte beslutninger om å leie ut fasilitetene sine eller leie en annen Brukers fasilitet.

CoLifts innsamling og bruk av personlig informasjon i forbindelse med tilgang til og bruk av Plattformen er beskrevet i vår Personvernerklæring.

Leieforholdene er underlagt disse Vilkårene og Leieavtalene, som beskrives nærmere i Vilkårene. Kun ved å overholde Vilkårene sammen med Leieavtalen kan Brukerne dra nytte av tjenestene som tilbys av CoLift.

2. Endringer

Fra tid til annen vil CoLift oppdatere disse Vilkårene og endre Tjenesten. Vi vil informere om slike endringer direkte Nettstedet og i Appen. Ved endringer som påvirker Tjenesten negativt vil vi informere deg direkte om oppdateringen gjennom en epost til den epostadressen du har oppgitt ved registrering.

3. Definisjoner

«Annonse» refererer til Utleierens Annonse på CoLift som inneholder bilder av Lokalet deres og relevant informasjon om Leieforholdet via Nettstedet eller Appen;

«App» refererer til CoLift-applikasjonen som lastes ned av Brukerne på mobiltelefonen (via Colift.no) for å bruke Tjenestene;

«Booking» refererer til forespørselen eller direkte Booking av et lokale laget av en Leietaker gjennom Nettstedet eller Appen;

«CoLift», «vi», «oss» eller «våre» refererer til CoLift AS, org.nr; 831854812;

«Egenandel» refererer til det avtalte beløpet som Leietakeren skal betale i tilfelle skade på Lokalet. Det kalles også ofte for «egenrisiko». Leietakeren kan betale en predefinert sum for å redusere egenandelsbeløpet før bookingen;

«Forsikring» refererer til forsikringen som dekker utleie av Lokale mellom Utleiere og Leietakere.

«Konto» refererer til delen som heter «Min konto» eller «Min profil» på nettstedet og i appen, hvor alle brukere må oppgi personlige opplysninger for å få tilgang til og bruke Plattformen, for eksempel «opprett en Annonse» eller leie av et Lokale. «Konto» er det private området på Nettstedet reservert for hver Bruker ved aksept av vilkårene;

«Leieforhold» refererer til utleie av et Lokale gjennom Plattformen;

«Leieavtale» refererer til informasjon om hvordan leieforhold skal gjennomføres, gitt at den er gjort via Plattformen;

«Leietaker» refererer til en fysisk eller juridisk person som ønsker å leie og være ansvarlig for et lokale i en kort periode;

«Lokale» refererer til alle «rom», «treningsfasiliteter» eller andre ord for «områder» som blir leid ut via Nettstedet eller Appen;

«Plattform» refererer samlet til Nettstedet, Appen og Tjenestene;

«Sellers» refererer alle som mottar utbetaling via Plattformen. Dette kan være Utleiere som mottar utbetaling fra utleide Annonser eller Leietakere som mottar utbetaling fra aktivitet de holder i lokaler;

«Tjenesten» refererer til hva Plattformen tilbyr, som er beskrevet over.

«Utleier» refererer til en juridisk eller fysisk person som tilbyr for utleie et Lokale til en Leietaker, via Nettstedet eller Appen;

«Vilkår» eller «Vilkårene» refererer til disse avtalevilkårene.

4. Brukerregistrering

Alle Brukere må registrere seg på Plattformen for å få tilgang til Tjenesten. Registreringen krever kun e-post, og Brukerne er ansvarlige for å oppdatere denne informasjonen ved endringer. Ved annonsering kreves det oppdatert informasjon om Utleier for å kunne publisere en Annonse. Dette er beskrevet mer detaljert senere i vilkårene.

5. Annonsering og Beskrivelse

Utleiere er ansvarlige for nøyaktigheten av informasjonen som er oppgitt i Annonsene. Dette inkluderer Lokalenes plassering, tilgjengelighet, egenskaper og utstyr, og kostnader knyttet til Utleien skal være tydelig og riktig belyst etter CoLifts retningslinjer.

5.1 Annonsering via Tjenesten skal kun utføres av fysiske og juridiske personer som har fullmakt til å inngå avtaler som angitt i disse Vilkårene.

5.2 Annonseringen skal skje på norsk eller engelsk.

5.3 Det er kun tillatt å annonsere om utleie av Lokaler; ren markedsføring for andre tjenester er ikke tillatt og kan føre til utestengelse i henhold til punkt 13.

5.4 Det er kun tillatt å annonsere ett utleielokale per Annonse, men flere Annonser per utleielokale er tillatt.

5.5 Annonsen skal plasseres av Utleieren i best egnet kategori på Plattformen. Dette gjøres når en oppretter en Annonse.

5.6 Det er ikke tillatt å annonsere urealistiske tilbud. CoLift forbeholder seg retten til å nekte eller avbryte publisering av Annonser som ifølge CoLift bedømmes som feilaktige og/eller urealistiske. Tilfeldige kontroller, eller kontroller initiert av meldinger fra Brukere, gjennomføres fortløpende av CoLift.

5.7 Utleieren er ansvarlig for at opplysningene som oppgis i Annonsen som publiseres på Plattformen er korrekte, aktuelle, fullstendige, og ikke strider mot gjeldende lover eller regler. Det forventes at bilder og annen informasjon er så reelt som mulig for å ikke mislede potensielle Leietakere.

5.8 Tittelen og annonseteksten skal tydelig beskrive det aktuelle lokalet. Kun stikkord, søkeord eller andre korte beskrivelser aksepteres ikke i annonseteksten. Det er derimot tillatt å bruke stikkord i tittelen for å generere flere klikk på sin Annonse.

5.9 Annonsering via Tjenesten skal være etisk korrekt. Det er dermed ikke tillatt å legge ut Annonser som skal virke støtende eller krenkende for folkegrupper og/eller enkeltpersoner, inkludert, men ikke begrenset til, pornografisk eller politiske budskap, prostitusjon, alkohol, narkotika, tobakk, legemiddel, våpen, etc.

5.10 CoLift forbeholder seg retten til å foreta endringer eller justeringer av annonser som CoLift anser nødvendige for å oppfylle disse Vilkårene. Slike endringer kan, men trenger ikke, kommuniseres til Brukere.

6. Prissetting

Utleiere er ansvarlige for at summen de oppgir i Annonsen er den totale kostnaden for leie av et Lokale per time. Ingen ekstra kostnader eller skjulte kostnader skal forekomme, medunntak av hva som er underlagt Plattformens retningslinjer. Alle kostnader skal være inkluderti den totale kostnaden, uavhengig av om Utleier er mva pliktig eller ikke.

7. Betaling og tjenestegebyr

Leietakere kan reservere Lokaler gjennom Plattformen. Betaling skal gjøres i samsvar med Plattformens retningslinjer. Plattformen belaster et tjenestegebyr for hver vellykkede transaksjon. For utleide rom er denne kostnaden 11 %, og for innbetalinger der tredjepersoner deltar på eventer og lignende som Leietaker gjennomfører i Lokalet, er tjenestegebyret 9 % av beløpet hver deltaker betaler. Tjenestegebyret vil ikke refunderes.

7.1 Betalingen av leiebeløpet blir gjort i forbindelse med reserveringen via Plattformen og håndteres via CoLifts samarbeidspartner DinTero. Se DinTero sine egne retningslinjer her. Betaling skjer direkte i Plattformen med debet- eller kredittkort fra Visa, MasterCard, eller Vipps. Alt av data som håndteres i samarbeid med betalingen er kryptert.

7.2 Ved betaling trekkes leiebeløpet inkludert tjenestegebyret fra det debet- eller kredittkortet som Leietaker har angitt i forbindelse med booking. DinTero beholder hele leiebeløpet på vegne av Leietaker og Utleier under hele leieperioden. Leiebeløpet overføres deretter til Utleierens angitte bankkonto, fratrukket CoLifts tjenestegebyr.

7.3 Om Leietakeren ikke får tilgang til fasilitetene til angitt dag og Leietakeren kan bevise at dette har skjedd og Utleier er ansvarlig, vil CoLift, dersom Leietakeren og Utleieren ikke blir enige om ny dag for et nytt leieforhold innenfor sju (7) dager fra bestillingsdagen, returnere leiebeløpet til Leietakeren.

7.4 Dersom Leietaker kan dokumentere at fasilitetene var i mangelfull tilstand sammenlignet med det Leietaker hadde grunn til å forvente, forbeholder CoLift seg retten til å refundere hele eller deler av beløpet tilbake til Leietaker. Leietaker vil kunne dokumentere dette ved bruk av rapporteringsskjemaet (punkt 12 under).

7.5 Ved avbestilling av Utleie refunderes penger til Leietakeren i henhold til avbestillingsbetingelsene. Det tar vanligvis mellom 5-10 dager før tilbakebetalingen er fullført, og pengene er tilgjengelige for Leietakeren.

7.6 Tidspunkt for utbetaling til Utleiere skjer i henhold til CoLifts bestemmelser. Summen blir samlet opp i en periode, typisk hver 14 dag eller månedlig. Sellers kan se hvor mye de vil få utbetalt under neste utbetaling via Innsikt tabben i Dashboardet.

8. Depositum

8.1 Når Leietaker reserverer Lokaler, reserveres et depositum på kr 1000 fra Leietakers betalingskort som sikkerhet for at Leietaker behandler Lokalene i tråd med vilkårene. CoLift forbeholder seg retten til å utbetale depositumet til Utleier dersom Utleier dokumenterer at Leietaker har voldt skade på Lokalet eller tilhørende utstyr, eller gjennom andre brudd på vilkårene påfører Utleier et økonomisk tap.

8.2 Dersom reservasjonen av depositumet bortfaller, forbeholder CoLift seg retten til å sende Leietaker faktura for å inndrive depositumet ved situasjoner som nevnt i punkt 8.1 over.

9. Bekreftelse og Avbestillingsbetingelser

9.1 Utleiere forplikter seg til å bekrefte eller avvise reservasjoner innen en rimelig tidsramme om de har valgt den funksjonen. Leietakere har rett til å avbestille reservasjoner i samsvar med Plattformens avbestillingsbetingelser og retningslinjer.

9.2 Utleieren velger avbestillingsbetingelser i forbindelse med publisering av Annonsen på Plattformen. Se «avbestillingsvilkår» for nærmere informasjon om de ulike avbestillingsbetingelsene. Blir ikke Leietakers avbestilling gjort i henhold til avbestillingsbetingelsene som er valgt av Utleier, vil beløpet ikke bli tilbakeført til Leietaker. Om Leietaker gjør avbestillingen innen tiden som følger av avbestillingsbetingelsene valgt av Utleier, vil hele beløpet minus tjenestegebyret bli tilbakeført til Leietaker. Tjenestegebyret vil altså ikke bli refundert ved avbestilling.

9.3 Om Leietakeren ikke benytter seg av et reservert Lokale, vil det fulle leiebeløpet likevel bli belastet. Om en Leietaker forlater lokalet senere enn avtalt, kan Leietaker bli belastet for den ekstra tiden som Lokalet blir brukt.

10. Ansvar

10.1 Plattformen fungerer som en formidler av Lokaler mellom Utleiere og Leietakere. CoLift er ikke part i avtalen mellom Utleier og Leietaker, og CoLift har ikke noe ansvar for eventuelle skader, tap eller konflikter som oppstår mellom Utleiere og Leietakere, slik som (men ikke begrenset til) tvister knyttet til om Utleier har stilt Lokalene til disposisjon til rett tid og/eller i avtalt stand, om Leietaker eller tredjepersoner invitert av Leietaker har voldt skader på Lokalene, eller Leietakers krav på erstatning hvis Leietaker ikke får tilgang til Lokalene.

10.2 Utleiere og Leietakere er selv ansvarlige for å overholde gjeldende lover og forskrifter knyttet til lokaler og gjeldende lover og forskrifter knyttet til erstatning og forsikring.

10.3 Dersom Leietaker tar med seg tredjepersoner til Lokalene, er Leietaker ansvarlig for disse. CoLift har under ingen omstendigheter noe ansvar overfor disse, og Leietaker forplikter seg til å innta bestemmelser i sine avtaler med disse tredjepersonene som tydeliggjør at de ikke har noen rettigheter overfor CoLift. Leietakere forplikter seg også til å holde CoLift skadesløs mot eventuelle krav fra tredjepersoner som Leietakere inviterer til Lokalene.

11. Meldinger utvekslet gjennom Plattformen

Før, under og etter et Leieforhold kan Brukere utveksle meldinger seg imellom eller med CoLifts kundeservice integrert i Plattformen. Meldingene som utveksles er ment å organisere Leieforholdet og vises ikke offentlig noe sted. I tillegg inviteres Brukerne etter avsluttet Leieforhold til å legge igjen en anmeldelse av den andre Brukeren. Disse anmeldelsene vises offentlig på profilen til Utleier eller Leietakeren på Plattformen.

Både offentlige og ikke-offentlige meldinger skal være av en høflig og respektfull natur. Fornærmelser eller nedverdigende meldinger er forbudt. Det er ikke tillatt med meldinger/kommentarer som er truende, aggressive, rasistiske, fremmedfiendtlige, revisjonistiske, som oppfordrer til rasehat eller vold og som er uanstendige. CoLift vil moderere alle meldinger som ikke overholder disse forpliktelsene, og forbeholder seg alle rettigheter til å utestenge en Bruker fra Plattformen hvis han/hun bryter med disse Vilkårene. CoLift forbeholder seg rett til å foreta innsyn i meldinger for å kunne opprettholde god skikk og kunne gjøre tilfeldige kontroller dersom det blir oppdaget forhold som strider mot disse Vilkårene.

12. Rapporteringsskjema

For at utleie skal skje på en enkel måte for begge parter, både ved at Leietaker gir fra seg ansvaret for Lokalet etter et gitt tidspunkt og at Utleier kan holde Leietaker ansvarlig for Lokalet frem til et gitt tidspunkt, har CoLift utarbeidet et rapporteringsskjema alle Leietakere må gjennomføre når de ankommer Lokalet og før de forlater Lokalet.

12.1 Før bruk av lokalet:
Det er Leietaker sitt ansvar å se at alt utstyret er i en tilstand som er å betrakte som uskadet og rapportere om noe er ødelagt før Leietaker starter aktiviteten. Plattformen inneholder et bildeverktøy som tillater Leietaker å laste opp bilder av Lokalet direkte i Plattformen før de starter aktiviteten for å sørge for etterprøvbarhet av Lokalets stand før bruk av lokalet. Plattformen inneholder også et registreringsskjema som gjør det enkelt for Leietaker å rapportere eventuelle feil eller mangler med Lokalet. Leietaker anerkjenner ved å bruke Plattformen at de er kjent med at det kan oppstå et erstatningsansvar om noe skulle være ødelagt eller skadet etter de har tatt i bruk et Lokale. Det er derfor viktig at potensielle skader eller ødelagte gjenstander blir rapportert før Leietaker starter aktiviteten.

12.2 Bruk av Lokalet:
Leietakeren plikter å behandle Lokalet og alt tilhørende utstyr med tilbørlig aktsomhet og for øvrig i samsvar med disse vilkårene. Leietakeren er også ansvarlig for at eventuelle tredjepersoner som Leietakeren tar med inn i Lokalene behandler Lokalene på samme måte.

12.3 Etter bruk av Lokalet:
På lik linje som punkt 12.1 vil det være et registreringsskjema etter bruk av lokalet som Leietaker skal rapportere inn. Leieforholdet blir ikke registrert som avsluttet før registreringsskjemaet er fylt ut og Leietaker kan bli holdt erstatningsansvarlig frem til leieforholdet anses å være avsluttet. Det forventes at Leietaker sender inn (minst) 4 bilder fra ulike vinkler av Lokalet og fyller ut noen enkle spørsmål før de kan anse som Leieforholdet som avsluttet.

12.4 Gebyr ved manglende bruk av rapporteringsskjema
Leietaker plikter å benytte seg av rapporteringsskjemaet både før og etter bruk av Lokalet, ved å laste opp bilder i bildeverktøyet og svare på registreringsskjemaet. Dersom dette ikke gjøres, vil Leietaker kunne belastes et gebyr på kr 1000. Ved gjentatte brudd på denne plikten kan CoLift utestenge brukeren fra Plattformen.

13. Utestenging av en bruker fra Plattformen

CoLift forbeholder seg retten til å utestenge Brukere fra Plattformen, helt eller delvis, og uten forvarsel, dersom Brukeren ikke overholder sine forpliktelser og utestenging anses nødvendig av CoLift for å forhindre flere tilfeller av avtalebrudd.

Ethvert brudd på noen av bestemmelsene i Vilkårene, samt bedrageri eller forsøk på bedrageri (f.eks. identitetstyveri, uriktig anvendelse av bankkort, restanser, tyveri av utstyr eller annet materiale på utleiers sted, gjentatte eller bevisste ulykker eller skader og/eller dårlig oppførsel (trakassering, truende eller støtende bemerkninger mot CoLift og/eller dets ansatte) eller Brukere som unngår å betale serviceavgift og bestillingsavgift (F.eks. gjennom å ta betalt utenfor Plattformen) kan føre til at tilgangen til Brukeren blir fratatt Brukeren i en ubegrenset periode, uten at det påvirker CoLifts rett til å iverksette alle nødvendige juridiske tiltak mot en slik Bruker. Brukere som er fratatt tilgangen til Plattformen, vil ikke lenger kunne leie Lokaler eller opprette en Annonse på Plattformen. Vilkårene knyttet til behandling av personopplysninger til Brukere som er fratatt tilgangen beskrives i vår personvernerklæring.

14. Annet

14.1 Plattformen er kun rettet mot Brukere som tilegner seg tilgang til Plattformen fra Norge, med mindre annet er oppgitt i Vilkårene.

14.2 Brukere som tilegner seg tilgang til Plattformen utenfor Norge er ansvarlige for å følge lokale lover om, og i den utstrekning, slike lover gjelder.

14.3 Brukere er ansvarlige for all aktivitet som foregår på deres konto. Brukere forplikter seg til å holde deres brukernavn og passord hemmelig. Det er forbudt å bruke Plattformen til å delta eller oppfordre til ulovlige handlinger, for å spre virus, forstyrre andres tilgang til Plattformen, eller å tilegne seg uhjemlet tilgang til Plattformen. Brukere forplikter seg til å ikke omgå systemer for teknisk beskyttelse.

14.4 Om noen bestemmelser i disse Vilkårene anses å være ulovlig, ugyldig eller ikke håndhevbar av andre grunner, skal denne bestemmelsen anses utelatt og skal ikke påvirke gyldigheten eller håndhevelsen av noen av de gjenværende bestemmelsene i vilkårene.

14.5 Disse Vilkårene utgjør hele avtalen mellom CoLift og Bruker angående bruk av Plattformen og erstatter alle tidligere avtaler og erklæringer med hensyn til dette.

14.6 Disse Vilkårene er utarbeidet og skal tolkes i henhold til norsk lov.

15. Unntak fra angrerett

Tjenestene som Utleier tilbyr på Plattformen utgjør innkvarteringstjenester for andre formål enn boligformål og tjenester knyttet til fritidsaktiviteter som er fastsatt til en bestemt dato eller et bestemt tidsrom. Avtale om leie av Lokaler er derfor unntatt angrerett jf. angrerettloven § 8 bokstav k jf. § 22 bokstav m (se likevel bestemmelser om avbestilling i punkt 9 over).

16. Konfliktløsning

Om det foreligger en konflikt mellom CoLift og Bruker med bakgrunn i Vilkårene eller Tjenesten, skal partene i første omgang forsøke å løse konflikten på minnelig vis seg imellom. Dersom partene ikke blir enige og Bruker er å anse som forbruker, kan Forbrukerrådet mekle i tvister mellom deg og CoLift. Dersom det skulle oppstå en tvist mellom deg og CoLift, kan du også benytte deg av følgende plattform for nettbasert tvisteløsning: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.adr.show2. Ellers vil konflikten bli avgjort av en offentlig domstol i Norge med Oslo tingrett som eksklusiv førsteinstans.

17. Avbestillingsvilkår for Utleiere

Dette er avbestillingsvilkår for utleie av lokaler til bruk mellom Utleier og Leietaker (begreper med stor forbokstav er definert i CoLifts generelle vilkår). Dersom Leietaker arrangerer timer, arrangementer e.l. for sine kunder i Lokalet, må Leietaker fastsette egne avbestillingsvilkår for disse kundene dersom dette er ønskelig.

Når du benytter deg av CoLift for utleie, har du muligheten til å velge blant tre forskjellige avbestillingsbetingelser for dine annonser. Det er viktig å merke seg at disse betingelsene kun er gjeldende i tilfeller hvor Leietakeren foretar en avbestilling. Skulle Utleieren selv velge å avbestille bookingen, vil det resultere i at den totale leiesummen blir refundert til Leietakeren.

ALLSIDIG
I tilfelle av avbestilling inntil 48 timer før leieperiodens start, vil det bli gitt en fullstendig refusjon på 100% av leiesummen. Ved avbestilling senest 24 timer før leieperiodens start, vil en refusjon på 50% av leiesummen bli utbetalt. Skulle avbestillingen skje senere enn 24 timer før leieperioden starter, vil det ikke foretas noen refusjon, og utleier vil motta det fullstendige beløpet som om leieforholdet hadde blitt gjennomført.

MODERAT
I tilfelle av avbestilling inntil 14 dager før leieperiodens start, vil det bli gitt en fullstendig refusjon på 100% av leiesummen. Ved avbestilling senest 7 dager før leieperiodens start, vil en refusjon på 50% av leiesummen bli utbetalt. Skulle avbestillingen skje senere enn 7 dager før leieperioden starter, vil det ikke foretas noen refusjon, og utleier vil motta det fullstendige beløpet som om leieforholdet hadde blitt gjennomført.

STRENG
I tilfelle av avbestilling inntil 30 dager før leieperiodens start, vil det bli gitt en fullstendig refusjon på 100% av leiesummen. Ved avbestilling senest 15 dager før leieperiodens start, vil en refusjon på 50% av leiesummen bli utbetalt. Skulle avbestillingen skje senere enn 15 dager før leieperioden starter, vil det ikke foretas noen refusjon, og utleier vil motta det fullstendige beløpet som om leieforholdet hadde blitt gjennomført.

;
logodintero